x
X

نحوه کار با دستگاه حضور و غیاب در انواع مختلف

دستگاه حضور و غیاب به عنوان یک وسیله کاربردی همواره در طول تاریخ با تکامل‌های متعددی روبرو بوده است. برای مثال 6 سال پس از تولید اولین دستگاه حضور و غیاب، نمونه کارتی آن توسط شخصی به نام دنیل ام کوپر ساخته شد که نسبت به نمونه قبلی کاربرد راحت‌تری داشت. سرانجام در سال 1938 میلادی نیز اولین دستگاه اتوماتیک ابداع شد که کار حضور و غیاب را بسیار ساده‌تر و دقیق‌تر کرد. امروزه نیز دستگاه حضور و غیاب در مدل‌های مختلفی مثل دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی و حتی در نمونه‌های جدیدتر مثل دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره تولید می‌شود.

شرکت‌هایی که فاقد دستگاه حضور و غیاب هستند، به صورت دستی ورود و خروج کارمندان خود را ثبت می‌کنند. ثبت تردد به صورت دستی با مشکلاتی از قبیل موارد زیر رو به رو است:

  • ثبت ورود و خروج به صورت دستی بسیار زمان بر می‌باشد.
  • امکان وجود خطا و تقلب هنگام ثبت تردد پرسنل به صورت دستی بسیار بالا است.
  • مدیران نمی‌توانند از طریق ثبت تردد دستی ، به صورت دقیق پاداش و جریمه‌ی پرسنل را محاسبه کنند.
  • مدیران نمی‌توانند به مدت چند ماه تردد‌های کارمندان را به صورت دستی، جمع آوری کنند و امکان گم شدن اطلاعات بسیار است.

با بروز این مشکلات، مدیران دیگر از ثبت تردد پرسنل به صورت دستی خودداری کردند و به سمت دستگاه‌های حضور و غیاب روی آوردند. دستگاه حضور و غیاب در انواع مختلف و برندهای متفاوت در بازار موجود می‌باشند که قبل از خرید، باید آشنایی کامل با دستگاه‌ها را داشته باشید. در این مقاله، نحوه کار با دستگاه حضور و غیاب را خواهید آموخت.

نحوه کار با دستگاه حضور و غیاب

نحوه کار با دستگاه حضور و غیاب

عملکرد دستگاه حضور و غیاب به این ‌صورت است که ابتدا باید اطلاعات هر کدام از کارمندان به دستگاه داده شود. این دستگاه داده‌ها را از طریق سیستم ورودی خود دریافت می‌کند. این ورودی در مدل‌های مختلف متفاوت است. می‌تواند به‌صورت یک صفحه کلید برای ورود رمز، یک بخش کارتخوان، یک اسکنر اثر انگشت، یک دوربین تشخیص چهره یا تشخیص عنبیه چشم باشد. مثلاً برای راه‌اندازی دستگاهی که از طریق اثر انگشت کار می‌کند، اثر انگشت تک تک کارکنان اسکن شده و بخش هوشمند دستگاه این داده‌ها را آنالیز و ذخیره می‌کند.

اطلاعات بیشتر: توجه به نکات دستگاه حضور غیاب اثر انگشتی در هنگام خرید

در واقع این سیستم هوشمند داده‌های ورودی را به اطلاعات رمزنگاری شده در حافظه دستگاه تبدیل کرده و آن‌ها را با مشخصات پرسنلی شخص مورد نظر در حافظه‌ی خود ثبت می‌کند.در نتیجه این اطلاعات در حافظه‌ی سیستم ذخیره می شود.سپس، هنگامی که پرسنل ساعت ورود به محل کار یا خروج از آن را به‌وسیله‌ی دستگاه ثبت می‌کنند، اطلاعات ورودی با اطلاعات ذخیره شده‌ی قبلی مقایسه می‌شود و هویت آن‌ها احراز می‌گردد. این دستگاه با یک اپلیکیشن همراه است که در کنار هم سامانه‌ حضور و غیاب را تشکیل می‌دهند. کارکرد هر نوع دستگاه حضور و غیاب از یکدیگر متفاوت می‌باشد و ما در این مقاله قصد داریم نحوه عملکرد دستگاه کنترل تردد را به شما عزیزان توضیح دهیم. قبل از آن لازم است با مزایای دستگاه حضور و غیاب آشنا شوید که به شرح زیر است.

  • صرفه جویی در زمان
  • جمع آوری اطلاعات ورود و خروج هر کارمند بدون صرف زمان و هزینه
  • محاسبه سریع و آسان حقوق پرسنل در آخر ماه توسط نرم افزار دستگاه
  • محاسبه دقیق پاداش و جریمه هر پرسنل
  • کارمندان در زمان دقیق وارد و در زمان مشخص خارج می‌شوند که باعث نظم مجموعه می‌گردد
  • مطلع شدن از عملکرد و ساعات کاری کارمندان

 

نحوه کار با دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره

سیستم حضور و غیاب تشخیص چهره از گران‌ترین نوع دستگاه‌های حضور و غیاب می‌باشد. نحوه عملکرد این سیستم به این گونه می‌باشد که با تعریف چهره هر شخص اطلاعات فرد بر روی دستگاه ثبت می‌شود و با هر بار ورود و خروج کافیست چهره خود را مقابل سنسور دستگاه قرار دهد تا تردد او ثبت شود. امکان وجود خطا و تقلب در این دستگاه بسیار پایین می‌باشد زیرا چهره ی هر شخص منحصر به فرد می‌باشد.

یکی از دستگاه های معروف تشخیص چهره دستگاه حضور و غیاب NF50 میباشد. این دستگاه دارای ظرفیت بسیار بالایی می باشد و برای هر شرکت و مجموعه ای که به دنبال خرید دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره است مناسب می باشد.

تعریف کاربرد در دستگاه NF50

برای ورود به صفحه اصلی کافیست نماد “منو” را لمس کنید و سپس در صفحه اصلی گزینه “کاربر” را لمس کنید. بعد از ورود به قسمت کاربر، وارد گزینه “جدید” شوید. در این قسمت لازم نیست نام کاربر خود را وارد کنید، فقط کد کاربر را وارد کنید و گزینه ثبت را بزنید.

سپس منویی برای شما باز می‌شود که باید مشخص کنید از چه طریقی کاربر ورود و خروج خود را ثبت کند. برای تعریف چهره باید روی گزینه‌ی “ثبت چهره” بزنید و مطابق دستور العمل های گفته شده چهره کاربر را ثبت کنید.

تخلیه اطلاعات از دستگاه NF50 از طریق USB

برای ورود به صفحه اصلی کافیست نماد “منو” را لمس کنید و سپس در صفحه اصلی گزینه “گزارش” را لمس کنید. سپس با وارد شدن به قسمت دانلود تردد‌ها می‌توانید به آسانی از دستگاه خروجی بگیرید.

عملکرد دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی

از پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین نوع دستگاه حضور و غیاب می‌توان به حضور و غیاب اثرنگشتی اشاره کرد. نحوه کار با دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی هم تقریبا مانند دستگاه کنترل تردد تشخیص چهره است. برای ثبت اطلاعات پرسنل بر روی این دستگاه کافیست اثر انگشت شخص بر روی دستگاه تعریف شود و با هر بار ورود و خروج فقط کافیست اثرانگشت خود را در مقابل سنسور دستگاه قرار دهد تا تردد ثبت شود. امکان وجود تقلب و خطا نیز در این دستگاه ناچیز است زیرا اثر انگشت هم مانند چهره هر شخص منحصر به فرد است.

یکی از بهترین دستگاه‌های حضور و غیاب اثرانگشتی، دستگاه حضور و غیاب F70 است که از پرفروش‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین دستگاه‌ها هم می‌باشد که محبوبیت زیادی بین کاربران خود دارد.

تعریف کاربرد در دستگاه F70

برای ورود به منوی اصلی دکمه “menu” را فشار دهید. سپس می‌توانید در صفحه اصلی گزینه “کاربران” را بزنید. پس از وارد شدن به منوی کاربران، باید گزینه تعریف را بزنید. در این مرحله شما می توانید برای پرسنل مورد نظر کد کاربر و اثر انگشت تعریف کنید.

تخلیه اطلاعات از دستگاه F70 از طریق  USB

برای ورود به صفحه اصلی کافیست دکمه “منو” را بزنید و سپس در صفحه اصلی گزینه “ارتباط” را بزنید. در منوی ارتباط گرینه USB را انتخاب کنید و سپس از اطلاعات خروجی بگیرید.

نحوه کار با دستگاه حضور و غیاب کارتی

از ارزان‌ترین نوع دستگاه حضور و غیاب می‌توان به دستگاه حضور و غیاب کارتی اشاره کرد. بیشتر دستگاه‌های حضور و غیاب برند فراتکنو از روش کارتی پشتیبانی می‌کنند. در روش کارتی امکان تقلب وجود دارد زیرا ثبت تردد پرسنل تنها از طریق کارت RFID انجام می‌شود. کارت RFID کارتی سفید رنگ می‌باشد که برای ثبت ورود و خروج کافیست کارت را در مقابل سنسور دستگاه قرار دهید. برای شخصی سازی کارت و کاهش درصد تقلب، بهتر است اطلاعات هر پرسنل را بر روی کارت چاپ کنید تا امکان جابجایی کارت‌ها وجود نداشته باشد.

نحوه کار با دستگاه های حضور و غیاب

برخی از دستگاه‌های حضور و غیاب، مانند دستگاه های UFace302، mb2000 و … از 4 روش تشخیص چهره، اثرانگشتی، کارتی و رمزی پشتیبانی می‌کنند. همچنین تمامی دستگاه‌های کنترل تردد از برند فراتکنو دارای دو نرم افزار رایگان محاسبه کارکرد و حقوق و دستمزد می‌باشند. البته قابل ذکر است این نرم افزار‌های رایگان برای شغل‌هایی که دارای شیفت‌های ثابت اداری می‌باشند، مناسب است. شغل هایی که دارای شیفت های چرخشی هستند مانند پرستاران، باید نرم افزار Pro دستگاه را خریداری نمایند.

سخن آخر

نحوه کار با دستگاه حضور و غیاب در هر دستگاه تفاوت چشمگیری ندارد اما باید هرکاری را با دقت و اصول خود انجام داد. در انتخاب دستگاه‌های حضور و غیاب تمامی نکات را در نظر بگیرید.

یکی از مهم‌ترین نکات، مسئله‌ی پشتیبانی و خدمات پس از فروش دستگاه حضور و غیاب و نرم افزار مربوطه است. زیرا یک دستگاه ساده ممکن است موقع راه‌اندازی و ثبت و ذخیره اطلاعات افراد،با مشکلی مواجه شود. این مشکلات ممکن است دلایل متعددی داشته باشند،که پیدا کردن این دلایل برای افرادی که در این زمینه تجربه زیادی ندارند کار سختی است. نیاز است که شرکت فروشنده به کمک خریداران خود بیاید و طرز کار و دلیل ارورهای دستگاه را با کاربران به اشتراک بگذارد. چنین شرایطی ممکن است در هنگام کار با نرم افزار حضور و غیاب نیز اتفاق بیفتد. به‌همین خاطر ضروری است که موقع خرید به مبحث پشتیبانی و خدمات پس از فروش دستگاه توجه ویژه‌ای داشته باشید.

شرکت اینصب

  • دارای تنوع بسیار بالا در ارائه محصولات با کمترین قیمت
  • تضمین کیفیت
  • دارای گارانتی معتبر
  • امکان خرید اینترنتی
  • امکان پرداخت هزینه درب منزل در تهران

را در اختیار شما خریداران گرامی قرار می‌دهد.

 

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟